سلامتکده راه سبز سلامت
خدمات مشاوره و درمان بر مبنای طب سنتی

تـاکید رهبـری انقلاب بر” توسعه طـب سنتــی” در سیـاستهـای ابلاغی سـلامت


  رهبر معظم انقلاب اینک حجت را بر همه مسوولان در حوزه بهداشت و سلامت در استفاده از توان عظیم طب سنتی تمام کردند، از این رو از همه مسوولان و دست اندرکاران انتظارمی رود تلاش خود را برای سیاست های کلی ابلاغی در این زمینه معطوف کنند.

18 فروردین ماه سال 93 رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی سیاستهای کلی «سلامت» را ابلاغ کردند. در این ابلاغیه ی 14 بندی به موارد مختلفی از جمله تقویت بازار رقابتی برای ارائه خدمات بیمه درمانی، اولویت پیشگیری بر درمان، روزآمد نمودن برنامه‌های بهداشتی و درمانی و تأمین منابع مالی پایدار در بخش سلامت اشاره شده است.

یکی از بندهای پر و پیمان ابلاغیه مقام معظم رهبری، مربوط به  بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران است. این بند موارد مختلفی دارد:

* ترویج کشت گیاهان دارویی تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی و حمایت از توسعه نوآوری‌های علمی و فنی در تولید و عرضه فرآورده‌های دارویی سنتی تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

 * استاندارد سازی و روزآمد کردن روش‌های تشخیصی و درمانی طب سنتی و فرآورده‌های مرتبط با آن.

 * تبادل تجربیات با سایر کشورها در زمینه طب سنتی.

این بند یکی از انگیزه های مهم برگزاری این کنگره است ، چرا که تبادل تجربیات به بالندگی طب سنتی ایران و مضافاً افزایش ظرفیت های ملی در زمینه دستیابی  به شیوه های گوناگونی که در زمره طب مکمل قلمداد می گردند را به دنبال دارد.

 * نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ارائه خدمات طب سنتی و داروهای گیاهی.

* برقراری تعامل و تبادل منطقی میان طب سنتی و طب نوین برای هم‌افزایی تجربیات و روش‌های درمانی.

* اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه.

رهبری سال هاست که به طب سنتی توجه ویژه ای نشان می دهند.رهبر انقلاب در دیدار با اساتید دانشگاه ها با اشاره به مطالب عنوان شده توسط یکی از اساتید از خبر تشکیل دانشکده طب سنتی به یک مژده تعبیر کرده بودند و در سال 1386 خطاب به رياست جمهور وقت فرمودند: "جناب آقاي رئيس جمهور محترم! اين گياهان دارويي و طب سنتي از جمله كارهايي است كه مي تواند باب جديدي در مسائل كلان مربوط به بهداشت و درمان بگشايد. توجه و اهتمام جنابعالي در اين كار بسيار مفيد خواهد بود ان‌شاء الله".

متعاقب اين امر ولايي،  با همت دولت نهم و معاون علمي و فناوري رياست جمهوري " ستاد توسعه پژوهش و كاربرد گیاهان دارویی و طب ايراني (سنتی)" در سال  1387 تشكيل و فعاليت خود را آغاز نمود. این ستاد با هدف ارتقاء جايگاه کشور درحوزه گياهان دارويي، داروهاي گياهي و احياء طب ايراني، تدوين نقشه راه، سند راهبردي و سياستگزاري در سطح کلان، ساماندهي، هدایت و هماهنگی بین نهادهای مرتبط  بنیان نهاده شده است.

ایشان در یکی از سخنرانی های خود طب اسلامی ایرانی را این طور توصیف می کنند: « در زمانی که اروپا در تاریکی قرون وسطی فرو رفته بود در ایران عزیز ما امثال ابن سیناها، بشریت را از علم و فرهنگ سیراب می کردند. ما ابن سینا داشتیم که هنوز که هنوز است کتابش مرجع درسی و مهم پزشکی دانشگاههای دنیاست، یا رازی را داشتیم یا دیگرانی از این قبیل را، چرا بایستی امروز به خودکفائی علمی کشور امید نبندیم؟»

از آن جایی که رهبر معظم انقلاب همواره «سبک زندگی» را بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن سازی اسلامی می دانند، توجه به تغییر سبک زندگی اهمیت بسیاری پیدا می کند. یکی از راه های اصلاح این سبک زندگی، توجه به طب سنتی و ایرانی اسلامی است که نه تنها برای پیشگیری، خودمراقبتی و درمان برنامه ریزی دارد، که شیوه های صحیح زندگی را نیز اصلاح و تبیین می کند.

شایسته است که علاوه بر مردم، دستگاه های حاکمیتی نیز به این موضوع توجه نشان دهند تا از مزایای طب ایرانی اسلامی در کنار تکنولوژی های طب مدرن استفاده شود تا هم سلامت بعد جسمی انسان تامین گردد و هم رعایت برخی موارد موجب تعالی روح شود.

                                                                                           حکیم معتمدالشریعه دکترسلیمانی


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 10 بهمن 1397برچسب:طب سنتی, نظر رهبر انقلاب, سلامتکده راه سبز, حکیم معتمدالشریعه دکتر سلیمانی,, :: 18:5 :: توسط : روابط عمومی

صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ
پزشکی سنتی یا طب سنتی در دسته پزشکی جایگزین قرار می‌گیرد. طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی طب سنتی مجموعه‌ای است از دانسته‌ها، مهارت‌ها و اعمال که بر پایه نظریه‌ها، باورها و تجربه‌های بومی فرهنگ‌های مختلف است، خواه که قابل شرح باشد یا نباشد، که در بهداشت و نیز پیشگیری، تشخیص، بهبود و مداوای بیماری‌های جسمی و ذهنی مورد استفاده قرار می‌گیرند . طب سنتی در بسیاری نقاط جهان وجود دارد که از جمله مشهورترین انواع آن می‌توان به طب سنتی چین، گیاه‌درمانی و طب اخلاطی (بکار برده شده در طب سنتی ایرانی - علم مزاج‌شناسی)، شمن‌باوری (بکار برده شده در طب سنتی اشاره کرد. در دنیا ۷۵۰ هزار گونه گیاهان دارویی وجود دارد که ۱۰ درصد از این میزان خواص درمانی دارد. سازمان جهانی بهداشت طی ۳۰ سال گذشته ‌استفاده از ظرفیت طب سنتی و مکمل را در کنار طب جدید در دستور کار خود قرار داده‌است، ریشه دار بودن در فرهنگ مردم، کل نگر بودن طب سنتی و سهولت دسترسی و ارزان‌تر بودن خدمات طب سنتی از دلایلی است که این شیوه در توسعه و ترویج طب سنتی مد نظر دارد. مقصود ما از آنچه که امروزه در ایران به عنوان طب سنتی شناخته می‌شود آموزه‌هایی است که ریشه آن را می‌توان در قرن سوم هجری و غالباً در ترجمه‌های عربی از آثار بقراط و جالینوس یافت. به دلیل ریشه دار بودن این سنت دیرینه در کشور عزیزمان و همچنین آثار ارزشمند دانشمند فرزانه حکیم بوعلی سینا که همچنان در مراکز آموزشی و تحقیقاتی پزشکی دنیا مرسوم و متداول است ، اینک مرکز سلامتکده راه سبز سلامت با همکاری تیم خبره و خبره و با حضور کارشناسان و پزشکان متخصص طب سنتی در میدان هفت تیر تهران ضلع شمالی مسجد الجواد (ع) کوچه بهارمستیان ، بن بست اول سمت چپ ، پلاک 1 طبقه 1 فعالیت خود را آغاز و در راستای ارائه خدمات مشاوره تغذیه و اصلاح سبک زندگی، ویزیت و تشخیص مزاج و درمان انواع بیماری ها بر مبنای اصول و قواعد طب سنتی مفتخر است تا پذیرای شما هموطنان عزیز باشد. تلفن مرکز: 88316983 - 88810904
موضوعات
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سلامتکده راه سبز و آدرس rahesabzesalamat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: